brabantrobotchallenge

Over het nut van (simpele) robots

Robots kunnen steeds meer, maar dat is niet altijd nodig. Er is ook behoefte aan ‘simpele’ robots. Wel moet de bediening van alle robots een stuk eenvoudiger: iedereen met een smartphone moet ermee overweg kunnen. Dit zijn enkele van de stellingen die Fontys-lectoren Henk Kiela en Janienke Sturm poneerden in hun college op 9 april j.l. voor studenten van Fontys, TU/e, Tilburg University en Avans, opdrachtgevers en belangstellendenwaarbij zij een overall stand van zaken in de interactie tussen mens en machine schetsten. Deze lezing vond plaats in het kader van de Brabant Robot Challenge 2018, waarvan de finale op 6 juni plaatsvindt tijdens Vision, Robotics & Motion 2018.

Cobots

Henk Kiela beschreef hoe de robot in de industrie steeds meer een cobot wordt: een robot die met en tussen mensen werkt, eenvoudig verplaatsbaar is en gemakkelijk nieuwe taken aanleert. Heel anders dan het klassieke beeld van een volledig autonome robot die in een kooi zijn werk doet in bijvoorbeeld een autofabriek. “De cobot van nu hoef je maar even een duwtje te geven en hij stopt met werken, rolt een metertje terug of vraagt wat de bedoeling is.” Kortom: “De robot nu is ‘zachter’: flexibeler, veiliger, gemakkelijker in gebruik, adaptief en uitgerust met zintuigen. En, heel belangrijk: hij is goedkoper. Waar vroeger een bedrijf tonnen moest investeren, komt het nu met 20.000 tot 30.000 euro voor een ondersteunende robot al een heel eind”, aldus Kiela.

Sociale robots

Sturm liet haar licht schijnen over sociale robots, bijvoorbeeld gebruikt in de zorg. “Die kunnen hulpverleners zeker ondersteunen.” Belangrijk daarbij is de vraag of mensen – patiënten en hulpverleners – bereid zijn om robots te accepteren. Dat percentage ligt op 54 procent, liet Sturm zien. Vergeleken met andere landen is dat een laag percentage, maar dat heeft te maken met het niveau van de zorg: in landen waar dat niveau heel laag is, snakt men naar robots: als er maar zorg verleend wordt. Haar ervaring is wel dat juist de robots die ‘maar’ één ding kunnen het beste functioneren.

Eenvoudig bedienen met een smartphone

Verwachtingsmanagement en gebruiksgemak zijn essentieel bij de inzet van cobots. Dat geldt ook voor de industriële robots waarover Henk Kiela sprak: ,,Iedereen moet ze kunnen bedienen. Gelukkig lukt dit steeds beter. Het moet niet ingewikkelder zijn dan het bedienen van je smartphone.”

Over de Brabant Robot Challenge

In de slimme maakregio Noord-Brabant zullen de effecten van robotiseren zich vermoedelijk eerder en op grotere schaal voordoen dan in de rest van Nederland. Voor een samenleving met robots is niet alleen technische kennis nodig, maar moet ook gebruik worden gemaakt van sociaal wetenschappelijke, economische juridische en ethische inzichten. In 2017 zijn vier Brabantse hogere onderwijsinstellingen gestart met de Brabant Robot Challenge om haar studenten voor te bereiden op deze robotiseringslag, met name in de zorgsector.

De ruim 40 studenten die deelnemen aan de Brabant Robot Challenge 2018 zijn in groepjes studenten verdeeld over zes uitdagende opdrachten van verschillende organisaties in Noord-Brabant, te weten: Centrale 24, Provincie Noord-Brabant,Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis, Vivent, Blue Jay in samenwerking met Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost en Van Neynsel.

Lectoren en hoogleraren verzorgen lezingen en tutoren uit de vier deelnemende kennisinstellingen begeleiden de studententeams. Zie www.brabantrobotchallenge.nl voor de kalender van de gratis bij te wonen lezingen.

Hoor de oplossingen tijdens Vision, Robotics & Motion

Benieuwd naar de uitkomst van deze projecten? Kom dan op 6 juni vanaf 15.00 uur tijdens Vision, Robotics & Motion luisteren naar de pitches van de 6 deelnemende studententeams.

Registreer gratis uw bezoek