• 10:00-10:40

De engineer als hulpverlener versus commercieel ontwikkelen, het ontstaan van een serie gestandaardiseerde Magnetische Crawler Robot oplossingen en verder

  • Maurice Hofman
  • VertiDrive

De traditionele manier zandstralen van zeeschepen is zeer arbeidsintensief, ongezond, gevaarlijk en bovendien zwaar belastend voor het milieu. Dat moest beter kunnen, was de visie van VertiDrive in 2008. Nu, tien jaar later, staan er een 4 succesvolle robotplatforms die belangrijke delen van dit werk automatiseert en behalve schepen ook bruggen, off-shore platforms en olie opslagtanks kan bewerken. Maar de weg van ‘goed idee’ naar ‘succesvolle businesscase’ gaat zelden over rozen. Maurice Hofman, CEO van Vertidrive, vertelt over het spanningsveld tussen de engineer, die ieder probleem bij de horens wil vatten, en commerciële afwegingen bij de ontwikkeling van een nieuw product. Welk deel van het probleem ga je oplossen en welk deel ligt bij de klant of een partner/toeleverancier, welke ontwikkelingen ga in implementeren in je standaard producten? En hoe behoud je de juiste focus bij de ontwikkeling van een nieuw product? Hoe maak je de markt klaar voor je product en kom je van push naar pull. Maurice zal jullie meenemen in de ontwikkeling van de afgelopen 10 jaar van VertiDrive en de lessons learned met jullie delen!